top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMonique Verkade

OCHTENDYOGA | De voordelen

Als je ‘s ochtends wakker wordt is je cortisolgehalte het hoogst. Cortisol is een hormoon wat je lichaam aanmaakt 'onder druk' en wordt ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd.

Dat verklaart waarom je aan het begin van je dag meteen aan gaat in je hoofd.

Je neemt de dag (of meteen de hele week ;-) ) door, je beseft je dan ook meteen dat de dag überhaupt nog moet beginnen en er eigenlijk al meteen een tekort aan tijd is. Laat staan dat je op dit moment bedenkt om tijd te maken voor ontspanning.



Waarom zou je dit dan juist wèl moeten doen?

Ochtendyoga creëert een bewust moment van rust en je stimuleert je lichaamsflexibiliteit. De eerste paar keer zul je je nog niet meteen over kunnen geven aan deze volledige ontspanning of daar de voordelen van inzien, de stijfheid in je lichaam kan zelfs frustrerend zijn. En de 'rust' ervaar je nog niet als 'rust' omdat je daar eigenlijk de tijd helemaal niet voor hebt. Maar geloof ons, als je je dag start met ontspanning zullen je lijf en hoofd je dankbaar zijn.

Hoe werkt het dan?

Door je aan het begin van de dag meteen te focussen op rust, neem je dat gevoel gedurende de dag met je mee.

Wellicht ben je bekend met het fenomeen ‘manifesteren’: Bereiken waarop je focust.


Dus: Focus je op (tijd) tekort en stress, dan leef je de dag vanuit (tijd) tekort en stress. Maar focus je op rust en balans, dan leef je vanuit rust en balans.

Persoonlijke groei

Dit proces kun je trainen door geregeld te herhalen. Lukt het niet elke ochtend, begin dan met 3x per week een kwartiertje.


Gun het jezelf om consequent te zijn, dat is een stukje persoonlijke groei. Vanuit daar kun je steeds meer kleine stapjes toevoegen, dat werkt beter dan 'morgen acuut alles veranderen’, want voordat je het weet krijg je er alweer stress van...


Hoe doe je een korte -ontspannende- morning-flow?

Bekijk hier een mooi en duidelijk voorbeeld van hoe een dagelijkse korte morning-flow eruit kan zien:


Geniet van je dag!

Liefs, Monique


275 weergaven
bottom of page